نشست «فلسفه و توسعه» برگزار می‌شود 
کد خبر: 4196522
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

نشست «فلسفه و توسعه» برگزار می‌شود 

پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، بیست و یکمین نشست از سلسله «نشست‌های توسعه» را به‌ منظور بررسی مسائل مهم و اساسی توسعه در ایران به موضوع «فلسفه و توسعه» اختصاص داده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در ادامه سلسله نشست‌های مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور، محمدجواد صافیان؛ استاد فلسفه دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب «فلسفه و توسعه» و حسین شیخ‌رضایی؛ استاد فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و از پژوهشگران و نویسندگان این حوزه، چالش‌های مهم فلسفه و توسعه در ایران را بررسی می‌کنند.

بررسی تحولات توسعه در مغرب زمین گویای آن است که مبانی اساسی توسعه در آنجا توسط فلاسفه و اندیشمندان مهم آن سرزمین بنیان نهاده شد و با افق گشایی توسط ایشان نسبت به ماهیت وجودی انسان و اساس زندگی، مبانی توسعه در ابعاد مختلف زندگی در آن کشورها زمینه‌سازی شد. 

در واقع در مهد توسعه‌ دنیا، ابتدا تغییر و توسعه در اندیشه و تفکر رخ داد و سپس اثر خود را در سبک زندگی و شرایط محیطی زندگی ساکنین آن گذارد، در حالی‌که این امر در بسیاری از دیگر کشورهای در حال توسعه، معکوس بود یعنی ابتدا توسعه و تغییر در سبک و روش زندگی رخ نمود و پس از آن در اندیشه و مبانی فکری تغییرات بنیادی اتفاق افتاد، اگرچه تلاقی این دو امر در همین کشورها نیز بر سرعت توسعه و تغییرات زندگی نیز افزود. 

حال با این نگاه این پرسش اساسی مطرح می‌شود که آیا فلسفه بر توسعه مقدم و پیش‌نیاز آن است و آیا بدون تغییر در نگرش واندیشه می‌توان به توسعه واقعی دست یافت یا خیر؟ خصوصاً در موضوع توسعه پایدار و توسعه متوازن، پرسش اساسی چنین مطرح می‌شود که چگونه ممکن است بدون مبانی فلسفی و اندیشه‌ای به توسعه واقعی دست یافت؟

در حالی که فلسفه تأثیر مستقیمی بر زندگی افراد جامعه ندارد و در این دوران نیز شاهد برخی کشورها هستیم که بدون مبانی فلسفی شاهد توسعه دستوری و از بالا هستیم که اثرش را بر رفاه در زندگی افراد جامعه نیز گذارده است، این پرسش جدی‌تر می‌شود که ارتباط میان اندیشه فلسفی و توسعه چیست و چگونه است؟ و چگونه می‌توان با طرح ایده‌های فلسفی در سیر توسعه یک کشور نقش ایفا کرد؟

نشست «فلسفه و توسعه» چهارشنبه 11 بهمن 1402 از ساعت 14 در محل پژوهشکده مطالعات توسعه واقع در خیابان 16 آذر، خیابان ادوارد براون برگزار خواهد شد و از طریق لینک https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw به‌صورت مجازی قابل مشاهده است.

 

انتهای پیام
captcha